Kirjoittanut Elena | 22.7.2015

Kotimatkan vauhdikkaampi osa

Trigonometrialla voidaan helposti osoittaa, että jos kryssitään 90 asteen kulmassa olevia halsseja, matka pitenee noin puolitoistakertaiseksi (neliöjuuri kaksi). Vastatuulta oli tulossa riittämiin. Suunniteltiin siis pitkät päivät ja suojaisat lounaspaikat päivämatkan puoliväliin.

Aaltoja Kaunissaaressa.

 Tilapäinen gastimme Simo tunnetaan lauseesta ”Kaik käyp”. Tilasimme häneltä tuoreruokatäydennystä, ja aterioiden taso nousi kertaheitolla. Eritysesti muistetaan itse savustettu lohi ja oman maan perunat.

Simo pinnassa myötätuuliosuudella.

 Ensimmäinen legi Loviisasta Bockhamniin purjehdittiin jälkikäteen ajatellen liian isoilla purjeilla. Oli ainakin urheilullista tunnelmaa kun vesi pärskyi ja purjeet kastuivat. Tauon jälkeen jatkettiin Äggskäriin kakkosreivillä ja nenäliinaksikin kutsutulla pienellä fokalla.

Aamulla pidettiin jonkun aikaa sadetta ennen kuin  jatkettiin kohti Sipoon Kaunissaarta. juuri kun tulimme satamaan sisään eräs H-vene lähti sieltä ulos. He palasivat varsin pian, emme kuulleet miksi mutta tarkistimme säätietoja ja huomasimme että merisäähän oli lisätty aallokkovaroitus 2.5 m aalloista. Yleinen miesten saunavuoro ratkaisi viimein päätöksen yöpymisen puolelle.

Illalla kierrettiin koko saari. Pohjoisrannalla nähtiin että aallokko oli jo asettumassa.

Helsingin aaltopoijun havainnot idänmatkamme ajalta. Korkeimmat yksittäiset aallot ovat noin kaksi kertaa tuon lukeman verran. Tästä näkee miksi pysähdyimme Haminaan ja Kaunissaareen.  Lähde: http://ilmatieteenlaitos.fi/aallonkorkeus

Helsingin aaltopoijun havainnot idänmatkamme ajalta. Korkeimmat yksittäiset aallot ovat noin kaksi kertaa tuon lukeman verran. Tästä näkee miksi pysähdyimme Haminaan ja Kaunissaareen. Lähde: http://ilmatieteenlaitos.fi/aallonkorkeus

Torstaiaamuna herättiin sumuisessa ja heikkotuulisessa säässä. Pojat korjasivat etupurjeen ripustuksen, ja samalla seurattiin säähavaintoja. ennen yhtätoista päästiin liikkeelle. Ari toimi taktikkona valitsemassa suuntia käännöspisteitä ja Simo ohjasi lähes koko matkan, hurjimmillaan kiidettiin kuutta solmua. Ehdittiin kotisatamaan ennen kuin sade alkoi vakavissaan.

Yhdeksän päivää merellä… kyllä suihku ja pizza olivat paikallaan.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Kategoriat

%d bloggers like this: