Kirjoittanut Elena | 16.8.2013

Hanko – sommaren är kort

Saavuimme Hankoon 40 minuuttia kesän loppumisen jälkeen. Hangonkylän satamakonttorissa oli vilskettä viimeisinä tunteina, eivätkä ehtineet puhelimeen, joten ei ollut varmuutta siitä, mihin 1.5 m syväyksellä kannattaisi asettua. G- ja H-laiturin jälkeen tuli L, johon oli merkitty viisi vieraspaikkaa, mutta oli epäilys, että vierassatamaoppaan 1.2 m paikat olisivat siinä. Niinpä otettiin urheasti yksi H-laiturin ”isommille purjeveneille” tarkoitetuista päätypaikoista. (Myöhemmin löytyi I-laiturikin, sen päässä lukee ”P” ja pienemmällä ”vierasvenelaituri”, ei ”viranomaislaituri” niinkuin muka fiksusti päättelin kun palokuntavene oli siinä.)

Muissa blogeissa kehuttu På Kroken oli suljettu poikkeuksellisesti 19:30. Itse asiassa kaupungin ainoa sunnuntai-iltana (ja talvisin) auki oleva ruokaravintola oli Origo. Maukasta ruokaa sieltäkin sai.

Seuraavana päivänä vuokrattiin jopot ja polkaistiin kaupunkikierrokselle. Pysähdyttiin virvokkeille Plagenissa, jossa soi letkeä musiikki. Jatkettiin luonnonsuojelualueen läpi Neljän tuulen tuvalle. Kotilaituriin palattiin ajoissa jotta ehdittiin På Krokeniin, joka ei pettänyt odotuksia.

Ydinkeskustassa.

Kun itsepintaisesti kuljettiin purjeilla heikkenevässä tuulessa, matka keskustan satamista Hangonkylään kesti kaksi tuntia. Pienemmän satamamaksun toivossa sitä ei kannata tehdä – keskustamatkalla hintaero menee helposti taksiin tai jopovuokraan. Keskustan satamia on sanottu levottomiksi, Hangonkylässä oli kyllä huippurauhallista sekä tuulensuojan että naapurien puolesta. Aamulla ostettiin satamakonttori-kahvilasta kunnon kahvit ja kalaleivät, matkaeväät ja lohipaketti vielä seuraavaksi illaksi.

Etelänmatkan tunnelmaa - hei missä kaikki ovat ?

Etelänmatkan tunnelmaa – hei missä kaikki ovat ?

Tästä renkaasta pitää ottaa kuva jokaisella Hangon retkellä. Sorry.

Neljantuulen

Neljän tuulen tupa on ollut aiemmin Mannerheimin omistuksessa ja sitä ennen nimeltään Cafe Africa, koska sinne pitää kulkea Saharan kaltaisen hiekka-aavikon poikki.

Responses

1. Saman huomasimme me myös Hangonkylästä. Taksit maksoivat, mutta itäsatamaan verrattuna meille sopivampi. Kyllä on kausi lyhyt, kun nyt on jo tyhjää. Mutta kyllä oli kesälläkin. Saisivat muuten tehdä Hangonkylään saunan ja tiskauspaikan.

• Joo, varsinkin se tiskipaikka olisi tärkeä ! Mulla on sopivan muotoinen pesuvati joten tiskasin vessa/suihkutilassa, mutta ruuhka-aikana en sitä haluaisi tehdä, ja vesien kantaminen veneeltä maihin olisi haastavaa.

2. Me kävimme tänä kesänä myös Hangon molemmissa satamissa ja postausta kuvinneen on syksymmällä tulossa (kunhan saan lomakuvat järjesteltyä =D). Meille kävi Neljäntuulen tuvan kanssa samalla tavalla kuin teille På Krokenin kanssa ensimmäisenä iltana. Tupa oli suljettu poikkeuksellisesti tuntia aikaisemmin ja me kävelimme sinne ihan turhaan. No nähtiin sentään, kuinka kauniilla paikalla se sijaitsee ja rantaa pitkin oli mukava kävellä takaisin =)

• Jään odottelemaan sun kuvia ! Huomaan että en kuvannut itse kaupungissa juuri mitään.