Kirjoittanut Elena | 6.3.2011

Dieselkurssi

Vietimme lauantaipäivän diesel-kurssilla. Lisäsi itseluottamusta ja rohkeutta ottaa työkaluja käteen. Opettaja ei kertonut pelkästään mitä pitää tehdä, vaan myös miksi, milloin, ja mitä sitten käy jos ei ja mistä sen huomaa.

Muistiinpanoja ensi kevääksi: kesälaadun dieseli on varmaan erottunut pakkasessa jakeiksi, roskiin ja uutta tilalle. Etsitään moottorin käynnistyskampea pontevasti, se on noin vaaksanmittainen ja muovivartinen. Nyt me osataan ilmastaa polttoainejärjestelmä syöttöpumpun pikku vipua renksuttamalla, jos ei millään kulje, käännetään vauhtipyörä toiseen asentoon. Suodattimen vaihdossa vahditaan että vanha tiiviste lähtee pois eikää jää koneesen roikkumaan, ja sipaistaan uuden tiivisteen pinnalle rasvaa tai öljyä. Impellerin vaihto sujuu nyt meiltä periaatteessa kuin leikki, vaikka ei vieläkään tiedetä, miten sen kannen tosielämässä mahtuu ruuvaamaan auki. Kauppalappuun tuli öljynimeytysmattoja ja rättejä paali, halpa yleismittari ja kallis akkulaturi.

Mainokset

Responses

  1. Mikä kone? Aikanaan Avancesta, jossa oli Yanmar 1GM, irrotin ensin vesipumpun ja vaihdoin impellerin pummpu irrallaan. Paljon helpompaa ja nopeampaa kuin alkaa kantta avaamaan siellä ”poterossa”. Samalla saa tarvittaessa kunnostettua / tsekattua pumpun (uudet stefat ja tarkistaa akselin ja laakereiden kunto).

    Ei sitä kesälaadun dieseliä tarvi roskiin heittää. Kyllä ne parafiinit ilmojen lämmetessä liukenee, ainoa probleema on, että pa-suodatin voi tukkoon, mutta sen vaihtamisen ja ilmaamisen tekee vartissa (sisältäen kalja- tai kahvipaussin).

  2. Kone on alkuperäinen Yanmar 1GM. Kuulostaa järkevältä lähestymiseltä, pitää kokeilla. Dieselin parasta ennen -päivä alkaa olla joka tapauksessa ohi.

    • Ja pumpun stefojen loppumisen huomaa myös siitä, että stefojen välisestä juorureiästä alkaa tiputtamaan merivettä. Ainoa huono, että se merivesi valuu öljyputkien päälle, mikä aiheuttaa putkien korroosion. Kannattaa tsekata. Ei se diesel siitä ole miksikään mennyt, täräyttää keväällä tulille ja ostaa valmiiksi uuden löpösuodattimen, jos ongelmia ilmenee. Pahempi on, että sinne tankin pohjalle on varmasti vuosien varrella kertynyt mustaa liejua ja jota ei saa oikein putsattua tankkia irrottamatta (kannattaa ehkä joskus irrottaa ja putsata tankki, työasento ei tosin ole mukava).


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Kategoriat

%d bloggers like this: